الاثنين، 3 مارس 2014

لوالظروف مش هيَّ

 ‏رمضان شحاته
 
لوالظروف مش هيَّ
أو تعبان شويّه
ومش قادر تيجي لعندنا
ماتزعلش ياوالدي
أنا أجيلب لك الأوبرا هنا

لو عايزني أغنيلك
كل أيامي اللى جايّه
من عينيّا
أغنيلك وربنا

إحنا المصريين ... ماينكسروش
وأنا ابنك اللى ماتعرفوش
مين زينا

أنا تحت أمرك
أغني لحزنك
وأغني لمُرَّك
أخلي الكمنجة
تغني لقعدتك ع الرصيف
ولغلبك
ولهمك
اللى مدّارى ف قلبك النضيف
في عز البُكا نغني .. ولايهمنا

أنا بس عازف
لكن علشانك أغني
نفسي يابابا
تعرف ولو مرة
معنَى التَّمنِّي
إتمنَّي ..
ولو أغنية
جايز دي أول مرة
تتحققلك أمنية
تحقيق الأماني ...
ولو بالأغاني
مش سهل عندنا

لو تحب أقوللك مصر موّال
اقوللك
لو تحب أبلّغ الدنيا
إن أم الدنيا عال العال
زي مابتقول .. هاقول
بس أنت قول ياعمنا
نفسك ف ايه
ياريت بايدي
غير العزف والغُني
ياريت بايدي الغِنا

ياريتني كنت واحد م الكبار
كنت خلليتك تدوق طعم النهار
كنت عملت لك كتير
وقدّرت سنك الكبير
لكن زي ماانت شايف
انا مش عارف
غير اني اكون عازف
أبكي لِبكاك
وأمشي
سايب قلبي ويّاك
ع الرصيف .. هنا

علي أي حال بكره جاي نهار
بس أرجوك ياوالدي
بالله عليك
بتقتلني ف عنيك
نظرة الإنكسار
بدَوَّر لك علي لحن فرايحي
قبل ماامشي
األاقيه لكن بيروح مني
لما تبص ف وشي
نظره .. وحدُه يعلم بيها ربنا

وحياتك ياوالدي
ماتزعلشي
وماتنكسرشي
هتتعدل
والحال هيتبدِّل
وهايرورح الليل
الطويل
اللى مش عايز يمشي
صح .. يسلم قُولك ياوالدي
أنا وأنتَ والبلد دي
فداها عمرنا
1أعجبني

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق