الاثنين، 3 مارس 2014

من حديث زبال

وحياة النبي .. الحكومة دي بسببي داخلة جهنم ...
من حديث زبال
.....

إكتبي ياستي ..
ومتشكرين أوى ..
انك بتقوليلي
قولِّلي يابنتي ..
- .........
- الاسم .. عبد المتعال
المهنة ... زبال
-.......
- مش لازم عبد المتعال ايه ..
هايفيد اسمي الكامل بايه ؟
أنا عندي عيال ..
مش حابب اصحابهم يعرفوا ..
إن أبوهم زبال ..
-.........
- أيوا ..
عندي بنت ف الكلية ..
معرفش كلية ايه ..
بس اللى اعرفه ..
انها هتكون زيك كده ...
صحفية ..
-.....
- لالالا..
دي بتقوللي ..
أنا فخورة بيك ..
وأول حديث صحفي أعمله ..
هايكون عليك ..

بس ممكن أقول حاجة ..
ياريت الناس تبطل تبصللي ..
من فوق ...
ياريت يعاملوني ..
بشوية ذوق ..
طب خاللي بالك ...
أهو قدامك ...
ساب الصندوق ..
ورمي اللى ف ايده ع الطريق ...
يعني لازم كل خطوة .. أحني ضهرى ..
يعني هعيش عمرى محني ..
ألّم كل ورقة يرميها ..

والنبي يابنتي اكتبي ...
قولي للحكومة وخلليها ....
تزود مرتبي ..
أصل وحياة النبي ..
الحكومة دي بسببي داخلة جهنم ...
متستغربيش ..
أصلك متعرفيش ..
أنا أد ايه بتألم ...
أد ايه نفسي اتكلم ..
أنا صحيح زبال ..
بس يلزمني قرش حلاال ..
علشان ابني لازم يتعلم ..
كفاية وللا أكمل .. ؟
- ......
طب قولي للحكومة وللناس ..
يعاملونا بشوية إحساس ..
وعرفيهم ..
إن ولاد الناس ..
النضافة عندهم أساس ..
وقولي علي لساني ..
وانا مسئول عن كلامي ..
للي ماسكين البلد ..
رجَّعوا مصر من تاني ..
مصر علي طول الأمد ...
وهيّ نضيفة وعايقة ..
النضافة يابنتي ..
هاتخللي الخلق رايقة ..
مش من منظر الشارع ..
تعيش عمرها مضَّايقة ..؟
ومش طايقة ؟!!

يللا يابنتي .. سلام ..
خلاص خلص الكلام
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق