الثلاثاء، 28 أكتوبر 2014

النجفة


- دين إيه ده وللا عقل إيه يخللينا نشتري نجفة بسبع تلاف جنيه وأنا مش عارف أجمع ألفين جنيه للست جارة المسجد اللى انتم عارفين أنها محتاجة المبلغ لجواز بنتها .. ثم استطرد وقد أعماه الغضب
- دا مش دين .. الدين مقالش كده .. أحلف بالطلاق إن الست دي جوازة بنتها واقفه على عشر تلاف جنيه هاتوا السبعه وأنا جمعت لها اتنين وخللينا نستر البنت
- والله دي فلوس جاية للمسجد بهدف معين .. رد أحدهم مع ثقته التامه بصدق كلام الرجل
جاءت النجفة المهيبه ذات العدد الذي لايحصى من المصابيح والزركشات .. مر شهر .. شهران .. سنة .. وصاحبنا الرافض للنجفة يتسائل جهرا لرواد المسجد
- حد فيكم يفتكر النجفة دي آخر مرة نورت إمتى ؟ حد فيكم حس إن صلاته مقبوله ببركة ستنا النجفه دي ؟ ثم إستطرد بتهكمه المر
- طيب مفيش متطوع يقوم ينفض عنها التراب والعنكبوت ده .. آهي النجفة غطاها العنكبوت وآدي جارة المسجد تشكوكم إلى الله بعد فسخ خطوبة بنتها لعجزها عن تجهيز ها .. منكم لله
رمضان شحاته
..

الآسرة .. والأ ثيرة .. 
ذائعةُ الصيتْ ..
همسَت لي يوماً ...
بحنينٍ مهيب الصوتْ ..
أنا إخترتكَ مِن بين شعراء الأرضِ ...
لتقولَ أنتَ مرثيتي ..
لاأريد غيرك أنتْ..
وحدك ترثيني ....
فأنتَ في كل ماقلتهُ .. صدَقْتْ
أدمت ماتبقَّي مِن عمري ...
تركتني
وقد أودعت أمانتها في قلبي ..
وسكبَتْ دموعها في عيوني ..
هممتُ بكلام ..
فكان الصمتْ
همسَت لي ظنوني ..
لاتحزن ..
ربّما حاولَتْ تهمسُ لكَ بكلمةٍ أخرَى ...
فيها الحياة ..
لا الموت

يارب

يارب إشفى كل الناس وإشفيني 
وإرضى عن كل الناس وإرضى عني
وراضى كل الناس وراضيني 
ويارب أي نعمة أعطتها لنا لاتأخذها منهم ولا تأخذها مِنّي

وأنا إشتريت شوكه


أبيعلك الورد يابيه
وأنا إشتريت شوكه
والنبي تشتريه
وخاليلي أنا شوكُه
ياما مشيت عليه
ماوجعني أبدا شوكُه
حافي وشوكه راضي بيه
ومش راضي بيّا شوكُه

وهي كلمة مخيَّم يعني إيه ؟


وهي كلمة مخيَّم يعني إيه ؟
يعني صوت مِن بعيد يشق الكُون
ولون السّما يتغيّر
لِبُكا مجنون
لِطفل صغيَّر
عايش في خيمة ورق
قلبك لبُكاه يتحرق 
ولسّه بيدوّر ..... على قلب حنون


يعني أرض مفروشة حصير
وعالم لاهي بلا ضمير


وبرد مجرم
ومنظر مؤلم
وطفل م البرد يبكي
وطفل ماليه السكوت
ونفسه يحكي
لكن يمنعه الموت
وست عجوزة أوي
قلبها كل يوم ينكوي
وكل يوم بيموت
وعمرها خلاص وقف
لابيعدي ولابيفوت

لكن أموت ولا أبعد ساعة عنك


عارفة وجع القلب 
وكسرة النفس العزيزة 
عارفه أيام الغُلب 
وكسرة الخبز اللذيذة 
اللي نقسمها واحنا عشَرَه
عارفه الطيبين أوى 
اللّى ماتهونش عليهم العِشْرَه
كل ده 
صورة طبق الأصل منك 
ولو إنك يابلدي
مزوِّداها شويه 
ومسوِّداها شويه 
لكن إن كان عليّا
أخنق نفسي بإيديا 
ولا أقول عنك كلمة رديَه 
طب عارفه لون السما ف عز الصفا 
طب عارفه طعم الجفا ؟
طب عارفه شكل السما ف عز المطر 
عارفه .. القلب الحجر 
ساعات بيكون فيه شبه منك
لكن أموت ولا أبعد ساعة عنك 
وبحبك

هناك


هناك .. في بقعةٍ ما مِن بلدى .. 
يُراق الآنَ دمي ويحترقُ كبدي
يحرقون الزرع يشنقونَ السنابل بأرضي 
مالكِ يابلدي أمغلولةٌ يداكِ مثل يدي ؟!!!!!!!!

طب عارفه لمّا يكون الحزن وطن


رمضان شحاته

طب عارفه لمّا يكون الحزن وطن
لما يبقى طعم الحلق شجن
لما يبقى كل الاحساس ألم
طب عارفه العدَم ؟
السكوت اللى شبَه الموت
عارفة الضحكة لمّا تدّارَى ف البيوت ؟
عارفه الشعور لما تتأخرى لحظة
وف اللحظة دي القطر يفوت ؟
عارفة الحرافيش
اللي عايشين ميتين
المقهورين .. عشان مفيش
اللى سماهم دايما مليانه غيوم
عارفاهم
اللي بيكملوا عشاهم .. نوم ؟
اللى وشوشهم م القهر متنكدّه
أهو ساعات بتكوني كل كده

مش أي حد


مش أي حد م البلد دي تقول عليه مصري .. .. في حد لما تتكلم عنه تقول دا مِن مصر .. تبقى كداب أو مغيب لو قلت عليه مصري .. وأساساً هيَّ مش فارقه معاه الحكاية دي ..
حتى لو قلت دا مِن مصر دي مسألة فيها نظر .. فيها كلام

وقالت



رمضان شحاته 
...

وقالت ..
لاتقل لها ..
كيف كنتَ لا أنت
وكيف علوتَ
ببنياني
لاتقل لها
كم عليك حنوت
ودمعك يزلزلني
وانت تعاني .. فقداني

لأصحاب الفطرة السليمة

رمضان شحاته 
...
لأصحاب الفطرة السليمة والعقول .. فقط .. علي الاخرين أن يمتنعوا

كم بلغ عدد قتلي موقعة صفين .. يقال أربعين ألف وأغلب الروايات سبعين ألف .. كانت بين من ومن ؟ 
بين مسلم صحابي جليل ومسلم صحابي جليل آخر .. بين الرئيس الشرعي للمسلمين الإمام علي بن ابي طالب ومعاوية بن ابي سفيان
مَن كانت الفئة الباغية .. ؟ 
راقب كبار الصحابة عمار بن ياسر وهذا أغرب مافي التاريخ الاسلامي .. حتي كبار الصحابة اختلط عليهم الأمر من الباغي في الفئتين .. فكان الحل الأمثل هو مراقبة عمار بن ياسر وذاك لقول الرسول الكريم يوما أثناء مرور عمار قال أمام الصحابة .. ويح عمار تقتله الفئة الباغية .. كان هَم الصحابة بل وعامة المسلمين والمتحاربين مِن الجيشين وشغلهم الشاغل مراقبة عمار بحرص شديد يذهبوا معه أينما ذهب وهو حينئذ تجاوز التسعين من عمره .. ليعرفوا من يقتله ليتيقنوا مَن الفئة الباغية .. رغم أن منهم صحابة .. لم يصرخ متحذلق ومتطاول ليقول خسئتم وأعمي الله بصيرتكم الحق واضح كالشمس وواضح مَن الفئة الباغية .. وقُتل عمار فعلا برمية سهم مِن جيش معاوية .. بان للناس إذن .. ما هي الفئة الباغية ..
ليس موضوعنا الآن التفاصيل أو من الفائز ومَن المهزوم أو مَن الباغي .. 
موضوعنا .. هو كيف تصرف المسلمون الموالين للإمام علي بما فيهم الجيش بعد أن صار أمر الأمة لمعاوية الذي كانوا يحاربونه بالأمس ؟ .. .. 
هل إعتصموا بالجبال وكونوا جيشا لمحاربة معاوية ؟ .. هل أحرقوا البلد وتعاونوا مع الشياطين لإسقاطها ؟ 
هل إتخذوا شرعية الإمام على ذريعة لهدم الدولة ؟ 
هل كلهم كانوا راضون عن معاوية ؟ 
هل وقع الاسلام ووقعت الدولة بوقوع الشرعية متمثلة في الإمام ؟ 
هل اتخذوا دماء السبعين الف مسلم قل العدد أو كثر ذريعة لحرق الدولة وهدم مرفقاتها ؟ 
وهنا أقول أن أعمي البصيرة فقط من يرى هذا الكلام تبريرا للدم والتهوين منه 
موضوعنا هو الفتنة الكبرى وحرب حدثت بين أحد عظماء الإسلام الإمام علي وأحد كتبة الوحي معاوية وقتل 70 ألف مسلم .. من يتحمل دمهم .. ؟ هذا ليس شأنك وليس شأني .. هذا لله يقضي فيه كيف شاء 
موضوعنا .. إختلاط الأمر علي الأمة .. ومَن الأمة ؟ .. بعضهم صحابة .. صحابة ....... ومع ذلك ماتيقنوا من هي الفئة الباغية الا بعد تحقق حديث النبي واستشهاد عمار والآن بقى سؤال 
هل سقطت الدولة ؟ هل إنتهي الإسلام ؟ أجب أنت
حسناً ..
كيف قامت الدولة العباسية التي حكمت مايقارب 540 سنة
قامت بعد قتل 80 ألف من المسلمين ألأمويين .. أو مِن المسلمين عامة
هل سقطت الدولة وأصبحت في خبر كان .. هل راح الاسلام وماعاد له أثر ؟ أجب أنت
ألم تسأل نفسك يوما .. كيف لعامة المسلمين الذين كانوا هم أتباع وقوام الدولة الأموية صاروا هم هم نفس الناس قوام وأتباع الدولة العباسية ؟
خرج الأمر من يدهم .. لم ينتزعوا صلاحيات الرب الخالق مُسير الكون .. زاولوا أعمالهم وشاركوا في بناء الدولة الإسلامية ولم يهتموا بمسمياتها
مَن كانوا يُطلق عليهم دولة عباسية هم نفس الناس .. نفس المسلمين .. الذي أطلق عليهم من قبل الدولة الأموية ولمدة 620 سنة تقريبا
هؤلاء قوم تركوا القصاص لله واهتموا بالبناء .. لا للهدم

منوعات


عارف لمّا تبكي عشان بلد 
وتتنمنى لها الأمان 
وتناشد عشانها الفرد الصمد 
الواحد الديّان
يبقىَ أنت أكيد إنسان


...

وكم علَت الاخلاقُ بقليل شأنٍ
فبدا للناظرين كبيرا وساميا
وكم هوَت السفاهةُ بكبير قوم 
فبدا للعالمين نجماً هاويا


..


ومهما تعبني الألم 
وكات أنّاته واجعه 
برضو بالفرح بحلم 
وهيفضل حلمي شمس طالعه

..
رمضان شحاته

محدش عنده كلمة أمل


  • رمضان شحاته
رمضان شحاته‏

محدش عنده كلمة أمل .. 
ولو بالكذب ؟
محدش شايف البحر المالح
النيل العذب ؟
وهنصدقه من غير شد ولاجذب


محدش يعني عايز يكذب 
ولا عنده كلمة أمل تجذب ؟
يعني ولا واحد شايف ارض خضرة 
كلها ارض ضاربها الجدب ؟
يعني صَحَرا


يعني فجأة كلكم بقيتوا أوليا
كلبشتوا أوي ف الصدق
وسيتوا الكذب ليّا
يعني هكذب لوحدي
أنا دوناً عن الكل
طيب الحال عال العال
والدنيا زي الفل
يعني لا دم حرام بيتسال
ولاغباوة ولا غل
ولا في ناس غاوية تكرهّك ف البلد والحال
ولا هيّ بتغوي ولا بتضل
ولا ف ناس معهاش كسوة العيال
ولا مرسوم ف عنيها الذل
..
سامحني يارب

الإنتماء

    ·

    في أوج الفتوحات الإسلامية لم تتوحد البلاد تحت مسمى واحد ظلت الاردن هي الاردن ومصر هي مصر والعراق هي العراق كل بحدوده قبل وجود الاستعمار وأمريكا ... 
    مع كل الفتوحات والقوة .. مع قوة تدين المسلمين الفاتحين وإخلاصهم لذاك الدين لم تتوحد الارض تحت إسم واحد بحجة الدين .. لم نسمع من تاجر وملأ الكون ضجيجا بمصطلح الإنتماء للدين .. وكأن الإنتماء للدين لايتم إلاّ ببيع الوطن والأرض .
    مصطلح الانتماء للدين واللعب به والتلاعب بألفاظه لايصدر إلاّ عند النية لبيع وطن .. لو كان الإنتماء للدين لايتم إلاّ ببيع الوطن لباع الزعيم الأكبر والنبي الأعظم محمد عليه السلام مكة التي عذبت وقتلت أصحابه وإشترى دينه .. لكنه إشترى الإثنين وكان محالا أن يفرط في أحدهما 
    أما إذا وجدْتَّ تعارضا بين الانتماء لأرضك ودينك فهذا معناه أن العته والسفه بلغ بك مداه .. وأن شياطين الجن والإنس قد تلبستك ونزعت فطرتك السليمة ليحلوا محلها نواياهم البشعة لتكن في أيدهم مجرد أداة .. ذاك أنه مع نور العقل والفطرة السليمة لايوجد مايسمى التناقض بين الإنتماء لأرض والإنتماء لدين .. هل كل من أحتفظ بحب بلده الكافر باع دينه ؟ هل لو هاجر من بلد الكفر قتل إنتمائه بها ؟ الإنتماء لايعني الإقامة .. أو محاربة الدين لصالح بلد كافر .. حارب الرسول أهله وحارب كفرهم لأجل الدين وبلده أحب بلاد الله إليه .. أليس كذلك ؟ 
    كيف تنتمي لدينك الإسلام وانت لاتعرف معني الانتماء لأرضك وتفرط في إنتماء لم يفرط فيه نبي الإسلام إذ أرضه حينئذٍ كافرة ؟!!
    رمضان شحاته