الثلاثاء، 7 فبراير 2012

عم محمد الجنايني



قاللى
تعالى نشرب شاى
انا احسن واحد يعمل
شاى
وبالمرة أعزفلك ناى
... انا احسن واحد يعزف
ناى
نفسي اغنى
لا ياما غنيت
نفسي حد يسمع غناى

جسمه النحيل الاسمر
تحت جلابيته
كأنه عود قصب ممصوص
مصيته الدنيا ورميته
بس لما غنى
فال كلام محسوس

جاب غصن شجرة يابس
شبهه تمام
مع ان هو لابس
وغصن الشجر عريان
لكن شبهه تمام
قبل مايكسره ويحطه فى النار
بص له وقاله
عشت عمرى أدور
على حد يشبهنى
وأشبهه
مالقيت غيرك شبيه ليا
ياترى جار الزمان عليك الاول
وللا جار عليا
ايه اللى نشفك زيى كده
بعد ماكنت اخضر
تسر العين

انا كمان
كنت جامد أوى
ودراعى عمره مايتلوى
ياما دقيت بايدى على صدرى
زمان
واقول ياصحه اوديكى فين
وللا فين
ياما شبعت خبط على صدرى
وانا بتباهى بقوتى
مين يقدر عليا
مين
بس ده كان زمان
راحت فين شدتى
يللا
اهى ايام




 
..
قاللى
اهه الفرع ده
كان اخضر بيلالى
يبص ع البشر من فوق
هم تحت
وهو ..فوق.. ف العلالى
التوته فيه تكفى عشرة
مش بعيد حتة ... حشرة
هى اللى قصفته
ونزلته
من برجه العالى
علشان يباه حطبه لنار
ياستار... ياقدرة ربنا
اهه يادوب يعمللنا
كبايتين شاى
شفت ازاى
اتفضل ياعمنا
شايك
وحاسب شالك
تمسه النار





رمضان شحاته

2011

هناك تعليقان (2):

  1. ياحياتي عليه .... انا تخيلته وشوفته كتير جدا .... تجاعيد وشه رسمت خريطه بلاد الشقا والمصاعب ولكنها محرمتش سنه من البسمه وشقت لها طريق لتجهيده رضا ما يمحيها زمان ولا تخفيها دمعه

    ردحذف
  2. عارف ياهانم ...هههههههههههه لسه عارف ... عم محمد الجنايني ... سعيد اني اتكلمت عن حد قابلتيه .. ويارب اكون نفلت صورته صح .... بالمناسبة نفسي اشكرك ياهانم ... لولا انت كان مستحيل تكون المدونة دى ...تقبلي عظيم امتناني وشكري ليكي ... لك كل الاحترام والود

    ردحذف